Wednesday, October 19, 2011

Supa de dovleac. Cu merisoare si ceapa verde.

Cred ca sunt vreo zece ani de cand am descoperit cat de buna poate fi supa crema de dovleac. Am mancat prima oara in Austria si a fost in mod cert dragoste la prima degustare.
Apoi vreo cativa ani am mancat-o destul de rar, cand si cand mai ajungeam in vreun restaurant in meniul caruia sa o gasesc. Asta pana acum 2 ani si ceva cand ne-am mutat in Germania. Deja ma obisnuisem sa gatesc frecvent pentru ai mei si mare mi-a fost bucuria sa descopar ca aici dovleacul este mare star toamna (desi il gasesc si in alte anotimpuri). Ori asa imi pare mie, fiindca il iubesc prea tare? :) Sincer, ce mai conteaza? Noi suntem pur si simplu fericiti ca ne este atat la indemana sa gasim si sa consumam dovleac. Supa crema de dovleac este in topul preferintelor, clar, pentru toti. Mie imi plac si diversele salate de dovleac si legume coapte, amestecate cu feta, paste sau quinoa. Iar ceilalti trei ADORA dovleacul copt, asa pur si simplu in simplitatea lui. De vreo luna si jumatate, cam de 2-3 ori pe saptamana asta e gustarea sau cina sau desertul lor preferat :)

V-am povestit toate astea ca sa intelegeti si voi cat de mult pretuim noi dovleacul. Ei, si dintre toate soiurile, cel mai ades cumpar Hokkaido (rotund, nu foarte mare, cu coaja de un portocaliu aprins - ca si cel pe care l-am folosit in reteta de aici); il preferam fiindca este cel mai dulce si fiindca putem sa mancam si coaja care e la fel de gustoasa si plina de vitamine. De asta data insa, am folosit un Butternut Squash (nu stiu care e denumirea corecta in romana, e acel dovleac cu coaja de culoare crem, in forma de para). Foarte, foarte bun la gust, e intr-adevar mai putin dulce decat Hokkaido, insa nu isi pierde din savoare.

Eu coc mereu dovlecii. Stiu ca de obicei, la retetele de supe sau alte mancaruri cu dovleac se indica sa cureti dovleacul de coaja si seminte, iar apoi sa il fierbi. Cum mie mi se pare prea dificila curatarea cojii de pe un dovleac crud, prefer sa spal bine dovleacul, il tai in jumatate, curat samburii (si ii arunc, desi unii sunt comestibili, ntz!ntz!), eventual mai tai jumatatile respective in cateva felii, asez bucatile pe tava tapetata cu hartie de copt, si bag la cuptor, cam la 200 de grade Celsius, vreo jumatate de ora (depinde cat e de mare dovleacul, dar e evident cand bucatile sunt gata coapte si bune de consum). Si am un dovleac gata de pisat cu mixerul vertical.

Reteta de baza pentru supa de dovleac, pe care o practic eu, presupune un dovleac de aproximativ 800 g - 1 kg,  o ceapa, un cartof mediu, 1 litru de supa. Apoi adaug diverse, in functie de inspiratie, in functie de ce am la indemana: un mar sau o para, un morcov, o bucatica de telina, ori un pastarnac, ghimbir proaspat (cam 1, 5 cm dintr-o radacina). Si smantana, care poate fi adaugata in toata supa, insa eu de cele mai multe ori nu o adaug decat la servire. De obicei o servim cu crutoane si seminte de dovleac.
Ceea ce vreau sa subliniez acum este ca supa asta nu e deloc greu de facut si nu se poate sa nu iti iasa, chit ca o faci prima oara sau nu.

Ingrediente:
  • un dovleac Butternut Squach, de marime medie - 800 grame
  • o ceapa
  • un cartof
  • un morcov
  • o bucata de 1 cm de ghimbir proaspat
  • 800 ml - 1 l supa de legume (depinde cat de lichida sau groasa va place supa)
  • 100 ml smantana lichida
  • o ceapa verde
  • 70 g merisoare
  • o lingura de zahar brun
  • 3 linguri suc de portocale
Mod de preparare:

  • Spalam dovleacul, il taiem in doua, curatam de samburii din interior, asezam jumatatile in tava, pe o hartie de copt (ca in final sa ne ramana tava curata), si dam la cuptor, la 200 grade, cam 25 de minute (incercati cu furculita ca sa va dati seama cand miezul dovleacului e copt si moale).
  • Intre timp, separat, calim usor ceapa tocata, adaugam supa fierbinte, apoi cartoful si morcovul  taiate bucati si le lasam sa fiarba (sigur, dureaza mai mult timp sa se coaca dovleacul decat sa se fiarba cartoful si morcovul - nu-i bai, putem pune dovleacul la copt cu ceva vreme inainte de a ne apuca de supa).
  • Oricum avem timp si sa pregatim si merisoarele: intr-o craticioara, punem fructele, zaharul si sucul de portocale, la fiert, cam 2-3 minute, la foc moderat. Merisoarele se inmoaie usor si siropul se  evapora usor. Lasam deoparte.
  • Cand e dovleacul este copt, il lasam putin sa se raceasca (altfel de frigem rau), ii curatam coaja cu cutitul (sau nu), il taiem bucati mari, le adaugam la supa.
  • Adaugam si ghimbirul curatat si lasam supa sa dea un clocot, ca sa se imprieteneasca toate.
  • Apoi luam de pe foc si pisam cu mixerul vertical. Adaugam smantana. Completam cu sare, piper.
  • Servim supa  garnisita cu merisoare glasate si inele subtiri de ceapa verde.
Nu pot sa va spun in cuvinte cat de bine se potriveste ceapa verde la supa asta. E o idee simpla si banala, dar e geniala, va spun. Iar merisoarele glasate ii ofera supei un aer elegant si completeaza de minune gustul. Sunt convinsa ca putem folosi orice alt fructe de padure, gen coarne, macese, coacaze, in loc de merisoare.

Pofta buna!

A, si sa nu uit: trimit supa asta buna la My Fancy Cake, unde are loc luna aceasta petrecerea "Dulce Romanie".

4 comments:

  1. Am mancat supa de dovleac anul trecut, trebuie sa o mai repet si anul asta. Imi place varianta ta cu merisoare, de retinut. Deja dovlecii pe care i-am avut i-am mancat simplu copti :) Butternut squash in romaneste este dovleac turcesc, am aflat si eu de curand :) E asa ciudat cand, departe de Romania, aflam nume noi si nu stim cum sa le traducem :)

    ReplyDelete
  2. Multumesc mult, Miahela pentru lamurire. Da, eu ma aflu in continuu proces de invatare de ingrediente si denumiri noi, ba in romana, ba in engleza, ba in germana. Unde mai pui ca inca imi amintesc mnulte denumiri in finlandeza. Si uite-asa de cele mai multe ori in mintea mea se creaza adevarate furtuni si confuzii lingvistice.
    ... Apropo, mai mereu ma intreb cum sa denumesc in romana 'cupcakes-urile' :))

    ReplyDelete
  3. Merisoare înca nu am pus prin numeroasele mele supe de dovleac! Eu pot mînca tot a doua zi supa crema de dovleac! Arata tare bine!

    ReplyDelete
  4. Da, Maya, uite ca ne putem lua de mana la cat de mult iubim supele de dovleac :)
    Mie nu mi-ar fi trecut prin minte sa pun merisoare in supa, daca nu citeam pe un pliant, insa e o idee de milioane (nu musai merisoare, ci orice fructe de padure, ceva mai acrisor se potriveste).
    Duminica frumoasa va doresc!

    ReplyDelete